Den svartvita tiden

gorskij_6I gamla svartvita foton från förra sekelskiftet tycker vi oss uppleva en viss mystik, det känns väldigt avlägset, de verkar ha gått fortare och rört sig knyckigt som man kan se på film. Speciellt på porrfilmer från denna tid, full rulle, och nu är alla döda. Vet inte varför det känns extra vemodigt att just porrskådisar dött och ligger som skelett i mörka gravar… Allt det där känns som en annan dimension. Det har blivit en stiliserad illusion så pass verklig att man har svårt att tänka sig sina gamla förfäder som annat än svartvita i ett svartvitt liv. Jag är född på den tiden. Tiden känns filtrerad som i en bruntintad rysk dokumentär, och alla som levde då verkar lika opersonliga och alla deras liv smälter ihop till ett silversvart poserande utan känslor, ingen argsinthet, ingen överdriven glädje, inte det förbannade amerikanska leendet med en massa vita tänder, bara en nollställd tom blick in i linsen, alldeles stilla för att inte bli suddig för framtiden. Svårt att ta på allvar ibland, liknar mest en barnboksvärld där någon fenedrintokig Farbror Blå klippt silhuettfigurer i svart papp.

gorskij_4

Vi gillar dock stillheten, vi fantiserar om att allt var lugnare, man gled omkring i hög hatt bland svartvita människor på cyklar. En och annan hund som inte ens skällde. Farfar som var fotograf hade en liten färglåda med gummi arabicum, pigment och filtpennor, som han färglade bröllopsfoton med, rosa kinder, läppar och rosor, några gröna blad, och kanske svagt blå ögon, i en iver att återskapa verklighet, lite gladare. Att se blek ut är ju detsamma som att vara sjuk. Nej, rosa kinder och solsken i blick säljer bättre. Jag har hans svartvita foto bakom min rygg jämt i förhoppning om att han ska kunna se mig jobba i mitt Photoshop-labb över min axel. Jag tror jag ska färglägga och levandegöra honom i ett historiskt post-art porträtt…

gorskij_1

Det motsatta sker plötsligt när denna värld plötsligt färgläggs vilket faktiskt gjordes av några få entusiaster på denna tid. Nu upplever vi att de levde i en färgstark tid och hade ett rikt känsloliv, och att det kanske inte var så längesen. Det hände alldeles nyligen, inte långt härifrån. Det är ju bara knappt min dubbla livslängd, eller en långt människoliv, vilket inte är lång tid. Relativt sett, jag menar inget är egentligen så längesen som man kan tro av de gamla svartvita fotona. Gustav III blev skjuten på maskeradbalen för bara två långa mansåldrar sen… Det är ganska nyligen plötsligt.

gorskij_8

För över 100 år sedan tog den ryske fotografen Gorskij, tillika tsarens egen fotograf, bilder rakt ut i verkligheten, i färg, långt innan färgfilmen kommit! En Technicolor teknik innan Technicolor, men bara stillbilder. Tre filter, tre glasplåtar/negativ som sätts ihop till en färgbild. Bilderna projicerades på stor duk med tre projektorer, en med grönt, en med blått och en med den rött filtrerade bilden, ungefär som en TV funkar, eller din datorskärm. Tyvärr såg de inte lika fina ut då med den tidens teknik, fotografen själv fick aldrig se dom så här bra, men idag kan vi bättra på historien, så att man står där… som i en tidsmaskin… lika overkligt som att se framåt i tiden. Men det kan vi göra först när vi dör. Fast egentligen är all tid samtidigt, bredvid varandra, inte linjärt. Tror jag. Den som dör får se.

gorskij_2

Men det kanske bara finns en enda tid ”färdigprogrammerad”, när vi återföds får vi uppleva samma skit igen, ryska revolutionen, världskrigen, börskrascher och supfester och golden copulations vevas om på nytt i den gamla vanliga tron att det är på riktigt och sen dör alla igen, med några ändringar i manus som skapar nya kombinationer så ser det ut att vara ett nytt liv men… om någon till äventyrs skulle minnas något…

mer info och många fler bilder på www.crimson.se/?q=gorskij

Publicerat av

Zigge

Till vardags konstnär och grafisk illusionist på POST-ART porträtt ateljé (www.post-art.se) och DNA-ART (www.dna-art.se). “När man minst anar det så går det som det går”. (Ingemar Johansson)

10 reaktioner till “Den svartvita tiden”

    1. Det är väl relativt, jag vet egentligen inte vad du ser för färger… ; ) En del djur ser en svartvit värld och en del har röntgensyn och andra radareko-syn… Delfiner har alla dessa synfunktioner vad jag vet. Verkar vara en knepig tillvaro… Färg som vi upplever den, är ju bara den del av spektret som inte sugs upp av materialet… Men det är ju kul att se bilder från den svartvita tiden i färg, och från dagens oerhörda realism i svartvitt. Så fort man ändrar förutsättningar, ser på ett nytt sätt, så blir det ju genast intressantare. Och varför?…

    1. Ja, de er fantastisk vakre og selv om de er i farger er de litt svart/hvitt like vel. Kanskje det har med stillheten i dem, eller bare at jeg ser dem som stillere fordi de er tatt på en annen tid,- og med en annen tid?

      1. Ja det är intressant att du upplever de som svartvita likafullt. Det finns så mycket annan information i bilderna som gör att vi instinktivt upplever dom från den svartvita tiden. De måste ju ha långa slutartider (som du väl menade) och sitta alldeles stilla och inte flina och hålla på, ofta med hållare bakom huvudet så att det inte rubbades, så folk såg… lite annorlunda ut. De är egentligen inte lugna – de hålls fast!

    2. Den där porträttformen är väldigt rörande också. Det känns som att folk vet att det här kanske blir enda bilden på mig i mitt liv, bäst jag klär mig snyggt, det blir såhär jag blir ihågkommen… Förutom fången, han hade lite otur… inget idealläge, men de verkar båda ta det med ro, ingen brådska… Han kanske inte är fånge alls, det ser mer ut som hundkoppel, ett sällskap? Hans hund dog och polaren ställde upp?

  1. Det finns inget vackrare än att titta på gamla bilder av våra förfäder, vår historia och kunna föra vidare det till våra barnbarn, men endast med den tryckta bilden kan du göra det. Nu när allt sparas på datorer, finns de kvar i morgon?

  2. Fotot bevarar något som var just då, i det ögonblicket. Jag tycker till och med den första bilden på en människa gör det, jag menar den klassiska bilden på en människa som togs i Paris år 1839. Den första människan på bild är bara en skugga, men vi kan ana oss till hur han är klädd. Det tycks som någon borstar hans skor? Till och med husfasaderna fångar någon slags stämning.

    Kameran skär ut ett ögonblick ur verkligheten. Sen förändras ingenting. Allt förblir som där och då i det ögonblick som bilden togs.

Lämna ett svar